نماز تجلی‌گاه عروج مومن

اسلامی و شیعه - نماز - ستون دین - اقامه نماز - مهدی صفری - ستاد اقامه نماز - گروه فرهنگی نماز تجلی‌گاه عروج مومن - پایگاه حفظ و نشر ارزش های نماز و عبادت با خدا

نماز تجلی‌گاه عروج مومن

اسلامی و شیعه - نماز - ستون دین - اقامه نماز - مهدی صفری - ستاد اقامه نماز - گروه فرهنگی نماز تجلی‌گاه عروج مومن - پایگاه حفظ و نشر ارزش های نماز و عبادت با خدا

کتابخانه
پرسش و پاسخ
احادیث معراجی
پیوندها
کانال ما در آپارت
نظرسنجی
درباره
نماز معراج مومن است؛
کسی که قلبش همواره آکنده از حضور خداست؛
معراج یعنی تمرین پرواز بلکه خود پرواز؛ پرواز از تنگنای ملک به فراخنای ملکوت واز طبیعت پست به حقیقت محض پرکشیدن به سوی آستانی که برای پرواز هیچ محدودیتی ندارد.

اگر سنگینی گناه زمین گیرت نکرده باشد؛

اگر بند بند تعلق تو را میخکوب خاک نکرده باشد؛

اگر بال پروازت در آتش عصیان نسوخته و در یک سخن اگر خودت حال پریدن وپر زدن داشته باشی؛

اگر روزی چند بار آنجا بروی کم کم از این جا فاصله می گیری و به آنجا دل می بندی.

پس باید همراه نماز بریدن از اینجا با شد،وهر نماز،آخرین آهنگ کنده شدن از این دنیا وهمانند آخرین پله ای که برای صعود قدم بر آن می نهی.

از این روست که:«نماز تجلی گاه عروج مومن» است.
گالری تصاویر
برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید
فراخوان لذت بخش ترین نماز
آخرین نظرات
دفتر مراجع
سايت دفتر امام خامنه اي

سايت دفتر آيت الله سيستاني

سايت دفتر آيت الله صافي گلپايگاني

سايت دفتر آيت الله محمد تقي بهجت

سايت دفتر آيت الله وحيد خراساني

سايت دفتر آيت الله مکارم شيرازي

سايت دفتر آيت الله تبريزي

سايت دفتر آيت الله فاضل لنکراني

لوگو مسابقه

چهارمین دوره مسابقات وبلاگ نویسی سراسری با موضوع نماز

کد لوگو

نماز تجلی‌گاه عروج مومن


متنی زیبا از شهید بهشتی در مورد نماز
در ان‌ لحظه‌ که‌ ادمی‌ به‌ کمال‌ و شکوه‌ بی‌نهایت‌ افریدگار جهان‌ می‌اندیشد، سراپا شیفته‌ ان‌ می‌شود; دل‌ و جانش‌ به ‌خضوع‌ و خشوع‌ و فروتنی‌ می‌گراید; با اهنگ‌ فطرت‌ در برابر ان‌ همه‌ کمال‌ و عظمت‌ سر تعظیم‌ فرود می‌اورد: «رکوع»; سر به‌ زمین‌ می‌ساید: «سجود»; و زبان‌ به‌ ستایش‌ می‌گشاید: «حمد و تسبیح‌».


قرآن‌ عبادت‌ را مخصوص‌ خدای‌ یکتا می‌شمرد و پرستش‌ هر کس‌ و هر چیز دیگر جز خدا را حرام‌ و گناهی‌ بس‌ بزرگ‌می‌داند:
«و قضی‌ ربک‌ الا تعبدوا الا ایاه‌...» «فرمان‌ خدا بر ان‌ رفته‌ که‌ جز او را نپرستید...»

اسلام‌ از نظر کلی‌، برای‌ عبادت‌ خدای‌ یکتا هیچ‌ زبان‌ یا شکل‌ خاصی‌ معین‌ نکرده‌ و هیچ‌ قید و شرطی‌ نگذارده‌ است‌. تنها شرط مهم‌ عبادت‌ در اسلام‌ این‌ است‌ که‌ انچه‌ بندگان‌ خدا به ‌عنوان‌ عبادت‌ به‌ جا می‌اورند به‌ اوهام‌ و خرافات‌، شرک‌، خودنمایی‌ و ریا الوده‌ نباشد.

بنابراین‌، مسلمانان‌ با رعایت‌ کامل‌ این‌ نکات‌، در هر وقت‌ و هر جا، به‌ هر زبان‌ و هر لغت‌ و به‌ هر شکل‌ و هر جور که‌ بخواهند می‌توانند به‌ نیایش‌ خدا و راز و نیاز با او بپردازند.

نماز، مراسم‌ مخصوصی‌ برای‌ پرستش‌ خدا و راز و نیاز با اوست‌ که‌ در ان‌ جنبه‌های‌ ارزنده‌ و اموزنده‌ خاصی‌ در نظرگرفته‌ شده‌، و به‌ همین‌ جهت‌ شکل‌ مخصوصی‌ به‌ خود گرفته‌ است‌.

نماز، سرود توحید و یکتاپرستی‌ و سرود فضیلت‌ و پاکی‌ است‌ که‌ باید فکر و روح‌ ما را در برابر عوامل‌ شرک‌زا والوده ‌کننده‌ای‌ که‌ در زندگی‌ روزمره‌ با انها سر و کار داریم ‌پاک‌ و یکتاپرست‌ نگهدارد.هر یک‌ از ما در زندگی‌ روزانه‌ خود سرگرم‌ کار و هدف‌ خویش‌ است‌ و کمتر به‌ چیزی‌ دیگر جز ان‌ می‌اندیشد. سرگرمی‌ به‌ کار و تلاش‌ روزانه‌ در راه‌ زندگی‌، برای‌ بشر امری‌ طبیعی‌ و ضروری‌ است‌; به‌ جسم‌ و جانش‌ نشاط می‌بخشد، راه‌های‌ جدید زندگی‌ را به‌ روی‌ او می‌گشاید و او را در راه‌ علم‌ و هنر و صنعت‌ و ایجاد وسایل‌ گوناگون‌ بهتر زیستن‌ به‌ جلو می‌راند; ولی‌ در عین‌ حال‌ او را چنان‌ در خود و ارزوهایش‌ فرو می‌برد که‌ گه‌گاه‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ این‌ ارزوها در برابر این‌ و ان‌ به‌ چم‌ و خمش‌ وا می‌دارد; از خود و شخصیت‌ واقعی‌ و انسانی‌ خود بیگانه‌اش‌ می‌سازد و جسم‌ و جانش‌ را الوده‌ می‌کند. از الودگی‌ جسمی‌ مثال‌ بزنیم‌:

کمتر کسی‌ است‌ که‌ در اثنای‌ کار روزانه‌، دستش‌، لباسش‌، دست‌ و صورتش‌، سر و پایش‌، و گاهی‌ همه‌ پیکرش‌، کثیف ‌نشود و به‌ تنظیف‌ روزانه‌ انها نیازمند نگردد. دانش‌اموز یا دانشجویی‌ که‌ درس‌ می‌خواند، معلمی‌ که‌ درس‌ می‌دهد، کشاورزی‌ که‌ به‌ کند و کاو زمین‌، کاشتن‌ تخم‌ یا نشاندن‌ نهال‌، ابیاری‌، وجین‌ یا درو و برداشت‌ محصول‌ مشغول‌ است‌، کارگر یا مهندسی‌ که‌ در کارگاه‌ کار می‌کند، پرستار یا پزشکی‌ که‌ با بیماران‌ سر و کار دارد، بانوی‌ خانه‌ داری‌ که‌ خانه‌ را اداره ‌می‌کند، پیشه‌ور یا بازرگانی‌ که‌ به‌ داد و ستد مشغول‌ است‌ و محققی‌ که‌ به‌ کاوش‌ علمی‌ می‌پردازد، همه‌ باید روزی‌ یک‌ یاچند بار لباس‌ و تن‌ خود را شست‌وشو دهند تا پاکیزه‌ بمانند.

روح‌ ما نیز در میدان‌ زندگی‌ روزانه‌ به‌ همین‌ اندازه‌ یا بیشتردر معرض‌ الودگی‌ است‌: الودگی‌ به‌ هوس‌های‌ تحریک‌ شده‌ و لجام‌ گسیخته‌، خودخواهی‌ها و چشم‌ و همچشمی‌های‌ برانگیخته‌، غرور ناشی‌ از پیروزی‌ و کامیابی‌، یا عقده‌ روانی‌ناشی‌ از شکست‌ و ناکامی‌، و به‌ دنبال‌ ان‌ حسد و کینه‌ و انتقام‌ وصدها الودگی‌ دیگر.

این‌ الودگی‌ها روح‌ را تیره‌ می‌کند و ما را از راه‌ راست ‌زندگی‌، راه‌ پاکی‌ و فضیلت‌ و تقوا منحرف‌ می‌سازد و به‌ راه ‌فساد می‌کشاند; از یاد خدا غافل‌ می‌کند و به‌ دام‌ شیطان‌ و وسوسه‌های‌ شیطانی‌ می‌افکند.

بنابراین‌، باید همان‌طور که‌ لباس‌ و تن‌ خود را می‌شوییم‌ و پاکیزه‌ می‌کنیم‌، دل‌ و جان‌ خود را هم‌ شست‌وشو دهیم‌ و پاکیزه ‌کنیم‌; خود را به‌ خدا، سرچشمه‌ پاکی‌ و کمال‌، نزدیک‌ سازیم‌; لحظاتی‌ را به‌ یاد او، به‌ نیایش‌ او و راز و نیاز با او بگذرانیم‌ و روح‌ الوده‌ را در چشمه‌ صاف‌ و زلال‌ الهی‌ شست‌وشو دهیم‌.این‌ است‌ نمازی‌ که‌ مسلمان‌ روزی‌ چند بار می‌خواند. . . .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Slots